współpracuję wyłącznie z CZŁOWIEKAMI

.broń.

Karabin maszynowy

Hotchkiss Mle 1914

oraz jego polska wersja: Hotchkiss wz.25

Geneza

Jesienią 2019 roku, zgłosił się do mnie autor książek historycznych, z prośbą wykonania modelu ciężkiego karabinu maszynowego Hotchkiss wz. 25 (czyli  zmodyfikowanej wersji Hotchkiss Mle 1914) do jego publikacji nad którą pracuje.
Wraz z propozycją, otrzymałam plan modelu. Już po pobieżnej konfrontacji planu z dostępnymi w sieci zdjęciami karabinu, uznałam że temat rodzi niewielkie szanse powodzenia. Jeden rzut modelu (wyłącznie jego lewa strona), a także wrażenie iż niezbyt się on zgadza ze stanem faktycznym, budziło wystarczająco wątpliwości, by nie podejmować się tej pracy.

Kilka tygodni po tym spotkaniu, pojawiła się niecodzienna propozycja – pewne muzeum, mające w posiadaniu różne rodzaje starej broni maszynowej, zaoferowało pomoc. Uzyskałam dostęp do rzeczywistego, autentycznego modelu.
Była to dla mnie gratka, ponieważ wszystkie wykonane do tej pory przeze mnie modele, polegały wyłącznie na pracy w oparciu o plany (które były mniej lub bardziej wewnętrznie spójne, z zasady mniej : ) oraz o zdjęcia. Zdawałam sobie sprawę, że czeka mnie dużo pracy, ale też że stoję przed niecodzienną okazją.

Powróciłam zatem do zleceniodawcy, oferując że podejmę się gratisowo wykonać model i w styczniu 2020 roku rozpoczęłam pracę. Na początek, należało wykonać staranną dokumentację, czyli wiele zdjęć modelu oraz zwymiarowanie jego części składowych. Ponieważ dyrekcja muzeum zastrzegła, że zdjęcia mogę wykonać wyłącznie na własne potrzeby – nie będę ich zamieszczać.

Poniżej przedstawiam etapy pracy nad karabinem…

Brunirowanie

ZDJĘCIE PONIŻEJ:
Jedyną zewnętrzną różnicą pomiędzy karabinem Hotchkiss MLe 14, a jego polską modyfikacją, czyli Hotchkiss wz.25,
był orzełek na polskiej wersji karabinu.

Hotchkiss wz. 25 (polska modyfikacja)

Mosiądz i stal

Skoro jest UV, można malować. Na początek model w wersji bez warstwy ochronnej (brunirowanie? oksydowanie?), czyli mosiądz i stal.

UV

Ponieważ  tygrysy najbardziej lubią modele z teksturami, nie pozostaje mi nic innego jak wykonać chyba najbardziej upierdliwą czynność przy modelowaniu 3D – zrobić rozwarstwienia UV dla wszystkich elementów. Polega ono na „przekształceniu” trójwymiarowej powierzchni modelu w dwuwymiarową płaszczyznę, na której pojawią się tekstury…

Jarzmo

Po wykonaniu korpusu wraz z jego elementami składowymi, można było wykonać elementy dodatkowe.
Na ilustracjach widoczna jest luneta używana w broniach pancernych oraz jarzmo kuliste, w którym karabin osadzano w pancernych pojazdach.

Agnieszka Cyrankiewicz © 2012÷2024